Det Àr en frisk höstmorgon tidigt i oktober, och jag Àr pÄ vÀg för att besöka en hÄrt arbetande och tuff dam i Hardanger.


Damen jag talar om Ă€r sjĂ€lvaste Hardangerbonden – Ingrid Sekse. Hon imponerar oss via Instagram dĂ€r hon Ă€rligt delar bĂ„de med- och motgĂ„ngar frĂ„n vardagen som Ă€ppelbonde i Hardanger.



PÄ gÄrden har de idag cirka 10.000 ÀppeltrÀd fördelade pÄ sju olika Àppelsorter. Ett bra Är skördas cirka 90 ton Àpplen.

Tillsammans med sin man tog de över gÄrden för 10 Är sedan. Ingrid, som aldrig hade tÀnkt bli bonde, valde ÀndÄ att satsa pÄ familjegÄrden pÄ Sekse i Hardanger. InlÀrningskurvan blev brant, Ingrid kunde lite om gÄrdsdrift och hade aldrig kört traktor förut. Dessutom hade de tvÄ smÄ barn nÀr de tog över, och Ingrid som Àr utbildad lÀrare arbetade pÄ en grundskola i nÀrheten. Idag arbetar Ingrid heltid pÄ gÄrden och har en hektisk och aktiv vardag.



Ingrid har för lÀnge sedan lÀrt sig att gilla att köra traktor.

Vad gillar du bÀst med att vara bonde?
Att arbeta ute med praktiskt arbete Ă€r det bĂ€sta med att vara bonde, och att plocka Ă€pplen Ă€r det roligaste jobbet! DĂ„ ser jag resultatet av mitt arbete under Ă„ret. Det Ă€r en bra kĂ€nsla. Jag kan ta upp ett Ă€pple och sĂ€ga ”detta har jag odlat”. Och jag kan tĂ€nka pĂ„ alla som dricker Ă€ppelmusten och Ă€ppelcidern vi har gjort pĂ„ gĂ„rden. Det tycker jag Ă€r kul.



Ingrids favoritaktivitet - att plocka Àpplen!

Vad Àr du mest stolt över?
Jag Ă€r stolt över vĂ„ra produkter! Att vi har kĂ€mpat och trott pĂ„ det vi gör och vĂ„gat satsa och gjort stora investeringar i driftsbyggnader och produktion. Sedan vi tog över har vi lagt all kapital i gĂ„rden och vi arbetar sent och tidigt för att fĂ„ detta att fungera. Att vara bonde Ă€r mer en livsstil Ă€n ett jobb. Jag rĂ€knar aldrig betalning i timmar, utan snarare det vĂ€rde det ger mig och familjen. Bra stunder tillsammans pĂ„ gĂ„rden Ă€r guld vĂ€rda. Att vĂ„ra barn ser att vi klarar de mĂ„l vi sĂ€tter upp och inte ger upp betyder mycket. 



Ingrid med tre olika sorters Àppelmust - alla gjorda av 100% Àpple.

Hur kommer du pÄ alla goda idéer till ditt kreativa innehÄll pÄ Instagram?
IdĂ©erna bara trillar ner i huvudet, och dĂ„ mĂ„ste jag göra nĂ„got Ă„t det med en gĂ„ng. Jag gör ingen plan för innehĂ„ll, jag delar det som Ă€r naturligt för mig i ögonblicket. Jag tror det tilltalar mĂ„nga att jag delar Ă€rligt bĂ„de frĂ„n goda och utmanande dagar. Folk gillar tydligen att se lite negativa kĂ€nslor pĂ„ skĂ€rmen ocksĂ„, och inte bara en nationalromantisk glansbild. Det kommer alltid att vara med- och motgĂ„ngar, och jag tycker det Ă€r viktigt att dela bĂ„da dessa sidor av livet. NĂ€r det Ă€r svĂ„rt och tungt att vara bonde Ă€r det Ă€ndĂ„ aldrig ett alternativ att ge upp. Det Ă€r bara att arbeta vidare och tĂ€nka framĂ„t! Mitt inlĂ€gg som har fĂ„tt störst rĂ€ckvidd, har flest likes och blivit mest delat Ă€r bilden pĂ„ mig med arbetshĂ€nder dĂ€r jag skriver om mig sjĂ€lv och mina drömmar för framtiden. PĂ„ ett dygn hade jag 1000 fler följare. 


Bonden och drÀngen i farten i produktionslokalen pÄ gÄrden.

SÄ vad Àr dina drömmar för framtiden?
I inlĂ€gget skrev jag lite skĂ€mtsamt att jag drömmer om att skriva bok. Jag Ă€r utbildad lĂ€rare och gillar att förmedla. Dessutom sa jag att jag drömmer om att vara med i Lindmo. Det mĂ„ste vara tillĂ„tet att sĂ€tta upp höga mĂ„l. Nej, för att vara Ă€rlig hoppas jag att bĂ„de jag och min man kan arbeta heltid pĂ„ gĂ„rden i framtiden. Idag arbetar jag heltid pĂ„ gĂ„rden, medan mannen – eller drĂ€ngen som han kallas pĂ„ Instagram – arbetar borta i perioder. Det kan vara tungt att dra det tyngsta lasset ensam, och svĂ„rt att klara av alla uppgifter. NĂ€r han Ă€r hemma arbetar vi tillsammans och det Ă€r skönt att vara tvĂ„ om arbetet och planerna för framtiden. Jag drömmer ocksĂ„ om att vi fĂ„r mer besök för ciderprovning pĂ„ gĂ„rden, och att vi lyckas göra det till en unik upplevelse. Jag tror att vi har lĂ€rt oss Ă€nnu mer, och klarar att producera Ă€nnu bĂ€ttre produkter av Ă€pple. Och sĂ„ hade det varit skönt att kunna arbeta lite mindre om nĂ„gra Ă„r


Det har varit inspirerande att höra Ingrids tankar om livet som bonde. Med denna instÀllning tror vi verkligen att Hardangerbonden kommer att nÄ lÄngt! Vi önskar Ingrid massor av lycka till med gÄrdsdriften och spÀnnande projekt!