Studenthälsning som blev t-shirtdesign!
Den 17 maj i år promenerade Kristin genom Vangsgata. Hon skulle dekorera butiken med norska flaggor och registrerade flera hälsningar på gråpapper från studenterna på butiksfönstren längs gatan. När hon kom till Flor-butiken blev hon varm om hjärtat. För där stod det med stora bokstäver "LENGE LEVE BONDEN".
Denna hälsning var så fin att Kristin hängde upp den på kontoret. Vi kom överens om att vi ville göra något mer med budskapet, och när vår designer Baste kom på idén att använda hälsningen som t-shirtdesign blev vi strålande nöjda. Vilken fantastisk idé! Och vips var processen igång. Förslag skissades upp, och prover skickades från fabriken i Turkiet. T-shirtarna satt på första försöket, både för dam och herr. Så vi lyckades få hem dem i slutet av juli, precis i tid för att hinna med sista delen av sommaren! Se resultatet HÄR!
T-shirtarna var på plats, men historien hängde fortfarande i luften. Vi ville veta mer om studenthälsningen som blev t-shirt! Författarna, två snygga gårdsflickor, spårades upp och vi fick en pratstund med en av dem, Thea Malin Lyhammer.
Hur kom ni på idén till hälsningen på Flor-fönstret?
- Jag och min vän Hilja kom på idén. Det är en lång tradition i Voss att studenterna hänger upp meddelanden på gråpapper på butiksfönstren till butiker man har en relation till, och vill säga något om. Vi ville skapa ett positivt budskap om något som handlar om lantbruket eftersom detta upptar och engagerar oss. Dessutom tycker vi att Flor är ett företag som har mycket bra arbetskläder för kvinnor och står för goda värderingar. Eftersom idén till Flor dessutom startade inom lantbruket, så var det perfekt att hänga upp en hälsning till er!
Vad betyder bonden för dig?
- Både jag och Hilja har odelsrätt till gård och bonden betyder naturligtvis otroligt mycket för oss. På gården jag kommer från driver vi huvudsakligen med får, och har 70 vinterfodrade får. Vi har också några sommargrisar, två hästar och ca 20 höns. Hästarna använder vi i driften, till exempel för att frakta salt till fjällen. Dessutom har vi flera huskyar som vi tränar som hobby. Jag tycker det är meningsfullt att arbeta med djur, och det är skönt att känna att man gör något som är både givande och nyttigt. Jag ser en framtid på gården, och brinner för att hålla det norska lantbruket vid liv i en tid då man tyvärr ser att det fasas ut på många platser, och färre önskar satsa som bonde. Då tycker jag det är extra viktigt att sända ut en signal om att ungdomen ändå tror på bonden och framtiden!
Vad tycker du om att hälsningen nu är en t-shirtdesign?
- Det tycker jag är väldigt roligt! Det hade vi inte sett för oss eller trott det kunde bli. Det var vår studentpresident som ringde och berättade det, och jag blev väldigt överraskad. Kul att hälsningen användes så kreativt och får leva vidare.
Vart går vägen vidare?
Jag har precis kommit in på Veterinärutbildningen på Ås med start nästa höst. Detta är drömjobbet för mig, med mitt intresse för djurhållning. Och någon gång i framtiden ser jag mig själv som distriktsveterinär i kombination med att driva gården hemma.
Kristin på Flor är mycket nöjd med t-shirtarna
- Vi var så nöjda med affischen vi fick den 17 maj, och när Baste kom på att vi kunde göra t-shirtdesign av detta blev det ännu roligare. Vi ville också göra en t-shirt till herr den här gången, då vi ofta får frågor om vi inte har några produkter till män som vill stödja oss. Budskapet passar ju perfekt för båda. Thea och Hilja är tjejer vi vill appellera till, och när vi hängde upp "Länge leve bonden" på vår butik kände jag att jag blev väldigt stolt.
Länge leve bonden!








































































