Den 1 januari 2022 kunde Flor fira 5 år. Alla företag blir inte 5 år, och vi är ödmjuka över att Flor fortfarande är verksamt. Det sjätte verksamhetsåret bjöd på glädjeämnen, utmaningar och överraskningar. Som ett vanligt år alltså!

Januari

Januari var kall, men nya skjortor i twill och denim hjälpte till. Vi hann med en fotografering med hästar på Bjørke, innan vi drabbades av covid och fick ta det lugnt.


Februari

Vi var fortfarande i covidrus när våra nya tygkassar äntligen såg dagens ljus. Precis i tid till mors dag, och många fick inslagna tygkassar till den stora dagen. I år var det fastlagen, Alla hjärtans dag och mors dag samma helg, med andra ord mycket på en gång. Vi fick hjälp med sociala medier och blogg, Lina-Maria Rolland började arbeta för oss en dag i veckan. Norge började så smått att öppna upp igen efter en ny runda med nedstängningar på grund av covid.

Mars

I mars åkte Kristin och Oda till Trøndelag och Lesja. Vi blev inbjudna av kvinnonätverket till Trøndelag bondelag till en sammankomst i Stjørdal. I Lesja var det dags för lantbruksmässa. Vi var också runt i Hordaland och intervjuade intressanta människor som använder Flor till årets påsknötsfrågor.

April

Den 1 april lanserade Flor, traditionen tro, en ny produkt – i år var det ”Fôr” – rundbalar med snygg logga. Tyvärr blev det ingen försäljning av dessa, vilket Postens distributionssystem var glada för. Till påsklovet hade vi förberett påsknötsfrågor, en ny video med en uppgift varje dag. Vi fick också några nya ansikten i Flor-gänget, Inga Bjotveit började som marknadsansvarig, Inga Århus (imponerande att hitta två Inga på en gång!) och Guro Rong började som butiksmedarbetare. Vi bestämde oss för att flytta 300 meter på Voss, och renovering och flytt präglade månaden. Se separat blogginlägg om april HÄR. Vi vill gärna tacka alla som var med och bidrog till att vi kom i mål och kunde öppna en ny butik i Vangsgata den 27 april. Vi hann även med en tur till Trädgårdsmässan i Lillestrøm och bygdekvinnoseminarium i Lom.


Maj

Maj månad tillbringades mestadels på Voss, med fokus på att byta e-handelsleverantör. Det blev tid för en fotografering i idylliska Hardanger för den sista kollektionen av Våronn-byxan och den nya Nær-jackan. Kristin var på en tur till Vang i Valdres där bondelaget bjöd på popup-butik. Dessutom var det lamning som präglade många av våra kunder, och Sjodna-byxan användes flitigt runt om i många ladugårdar.

Juni

Juni inleddes med en fotografering hos Marianne i Løten för flanellskjorta och overall i nya färger. På samma resa hade Kristin också popup-butiker i Vågå och på Mattisrud gård. Lina-Maria skrev ett trevligt blogginlägg om Grete Rodes sagoträdgård på Voss som du kan läsa HÄR. Norges Bygdekvinnelag hade årsmöte i Bergen, och Flor var med. Senare bjöd vi in hela Bjørgum Bygdekvinnelag till Lemme med fjällvandring, konsert och mat. Vi lanserade en ny e-handel, med Inga och Baste i laget gick det (nästan) smärtfritt! Mot slutet av månaden åkte Kristin norrut till Balsfjordmässan. Det var väldigt trevligt att vara där igen (tre år sedan sist!) – vilket fantastiskt land vi bor i!

Juli

Juli präglades av semester. Lina-Maria fortsatte till nya utmaningar efter att ha hjälpt oss i nästan ett halvår. Tack för insatsen! Många nya och gamla kunder besökte vår butik, och vi är mycket nöjda med placeringen och lokalen. Vi besökte Dyranut på Hardangervidda, som säljer Flor till kalla vandrare. Inga var på semester på Island och tog med sig en del Flor-kläder i bagaget så att systrarna Vaka och Tinna skulle få titta närmare på våra plagg – läs oktober.

Augusti

Den här månaden bjöd på mässor varje helg. Vi började i Etne, innan Evje stod på tur helgen efter. Sedan satte sig Kristin i bilen och körde till Horvamässan i Sandnessjøen, med stopp på Galkramp på Inderøy och i Vuku bland annat. Vi fick nya flanellskjortor som mottogs väl. Inga och Baste hann också med en tur till Oslo för att delta i "Netthandelskonferansen", samt att delta i en workshop för e-handel tillsammans med flera andra små och medelstora företag. Vi har nämligen anmält oss till en kurs som sträcker sig över ett år för att bli riktigt bra på e-handel!

September

Äntligen var det dags för Dyrsku’n i Seljord igen, tre år sedan sist. Flor fick visa upp sig och möta många nya och gamla kunder. Senare under månaden var vi på Hurdagene på Eidsvoll, ett skogsbruksarrangemang. Samtidigt var det ”Mitt i matfatet” i Hamar, där vi var inbjudna att stå tillsammans med Hedmark bygdekvinnelag. En liten tur till vår goda ambassadör Nora Sandberg i Hamar hanns också med. I slutet av månaden var det Smalahoveslepp på Voss, med mycket folk på gatorna – och modevisning med supermodeller från bland annat Flor.


Oktober

Oktober blev en fin höstmånad på Voss. Det blev tid för en fotografering på fäboden Liasert med fåren, i härlig höstsol. I mitten av månaden gick resan till Island! Där har systrarna Vaka och Tinna startat företaget Hildardætur som ska importera och sälja Flor på Island. Kristin tog med sig 100 kg Flor-kläder och flög över för att delta i en mässa. Det blev en upplevelse för livet, med trevliga och intresserade människor som gärna ville ha Flor. Vi bestämde oss för att satsa på Folkeinvest som samarbetspartner för en crowdfunding, och började arbetet med strategi kring detta med god hjälp från Næringshagen på Voss. Kampanjen lanseras i februari, så håll utkik, nu kan du snart köpa aktier i Flor!

November

Inga, Oda och Kristin åkte till Agrovisjon i Stavanger där det var full rulle, tre år sedan sist. Sedan åkte Kristin vidare till Larvik, där Geno hade kvinnokurs med egen Flor-butik! Senare den veckan var det dags för Norsvins ”Gris i kongress” på Gardermoen. Vi blev mycket glatt överraskade när Sparebankstiftinga Hardanger ringde och sa att vi var vinnare av årets ”Nyskaparpris”. Med den följer heder och ära – samt 300 000 kr som kommer väl till pass i dessa tider. Tusen tack! Vi hade fotografering för varselskläderna på Voss Resort som kommer till vintern. Detta blev en kall och innehållsrik dag med fantastiskt resultat! I slutet av månaden åkte vi till "Park- och anleggsmessen" i Lillestrøm. Detta var för att visa upp de varselskläder som kommer. Det mottogs väl! Vi avslutade också november med att köra kampanjen ”Rädda ett plagg” i både e-handeln och den fysiska butiken med varuprover och defekta varor till reducerade priser. Alla plagg såldes!

December

Julhelgen kom plötsligt i år igen, och det är mycket trevligt att fira jul i den nya butiken mitt på huvudgatan i Voss. Många var på besök, och många skrytsockor köptes! Köldperioden som drabbade oss i december bidrog till att många får ull till jul ;-) Många handlar online och vi hade för första gången ett influencersamarbete via Snapchat och Instagram som gav god respons! Vi samlade mod till att ha en livesändning från butiken där vi visade upp många av våra plagg.


Mellan resande och försäljning görs mycket annat vardagsarbete. Vi arbetar varje dag för att vidareutveckla Flor, och det är många nya produkter på gång. Nu väntar vi spänt på varselskläder, samt hantverksbyxor som kommer i februari. Förutom att det är mycket arbete med den pågående crowdfundingkampanjen, håller vi hjulen igång i butiken.

Stort tack till alla som stöder oss, köper Flor och kommer med tips som gör att vi rör oss i rätt riktning. Det är mycket på gång under 2023 – så håll utkik!